Friday, September 28, 2007

الفتنه في بلاد العجايب

طبعا بعد ما اتعرفنا على الهيئة ولذة الحياة واجب عليا احكي ولو موقف فعلي يخلينى مخنوق الخنقة دى كلها – وبما انى مش ناوى اطول اكتر من كدة فى الموضوع دة – لان فى ناس حذرتنى من الخوض فى الحوارات دى – فأنا هاحكي اول تصادم فعلي بينى وبين الهيئة – لانى تقريبا قعدت سنة وشوية - بسمع حكاوى عنهم وبشوفهم فى الشارع وقت الصلاة وبس – انما اول احتكاك بينى وبينهم دايركت كان بعد سنة وكام شهر من وجودى بالرياض

.


القصة اية بقى

انا وصحبي وحبيبي فى الغربة وهانخلي الكود بتاعة حجازى – دايما متعودين نلفلف فى الشوارع – لان بصراحة والحق يتقال البلد هنا فيها شبكة طرق جميلة مش زى عندنا دغدغة وبلاعااات وبلاوى زرقة – كلة دة ما اخذتش بالى منة غير لما نزلت مصر الاجازة اللى فاتت – زعلت قوى على حال الطرق عندنا
المهم مش عاوز اخرج عن الموضوع – واحنا بنلفلف جالنا تليفون من حبيبنا الانتيخ اللى لسة واصل مابقلهوش اسبوعين وبيشكي انة مخنوق من البلد وان ما فيش حاجة تتعمل – وبيسألنا بتعجب شديد انتوا عايشين هنا ازاى !!!؟ - المهم الضحكة المعتادة مننا وقولنالة اجهز انت بس وهانفوت نخدك ونتصرمح شوية – ما كدبناش خبر ورحنا جبناه وحبينا نعرفة الاماكن اللى بنروحها ومن ضمن الاماكن دى حديقة فى حى السليمانية جامدة فشح بنحب دايما نروحها – تمام كدة ؟ - تمام يا ريس


جبنا العشاء وقولنا نروح نضربه هناك فى الحديقة اياها على ما باقي اصحبنا يقبولنا فى الكافى تيم ودى برضة من الكافيهاااات الجامدة هنا بس يا اخوانا – ويدو الحوار كالتالى

الشاب الجديد – قشطة جدا يا ابنى الحديقة دى جامدة وفيها ناس اهو الحمد الله

انا وحجازى – امال اية يا ماااان دى خلاصة الصرمحه
الشاب الجديد – طب اية انا شايف عوائل وحريم وكدة – اية ظروف الهيئة

انا وحجازى – يا بنى بنقولك انسي – دى الخلاصة – الهيئة ما بتعتبهاش

وطبعا حكاية الهيئة ما بتعتبهاش دة حقيقى – لانى من ساعة ما جيت البلد بكام شهر وانا بروح الحديقة دى وفعلا ما فى هيئة بتيجى

الشاب الجديد – لوووووووووووووووز – وازاى يابنى الهيئة ما بتجيش هنا – دى مليانة

انا وحجازى – يا عم اطفح وانت ساكت – قولنالك دى الخلااااااصة – انت ما بتفهمش


وفتحنا الاكل وضربناه فى السريع ومعاة بقى الحاجة الساقعة مع السيجارة الدافى دوف الشديدة – والدماغ عاليا طحن وبنسترجع ايامنا فى مصر وهاتك يا حكاوى
شوية كدة وانا ماسك الموبايل وببلتث اتخيلت بواحد جاى من بعيد كدة ومربي ذقنة ومعاة شوية ورق فى ايدة وشكلة كدة شحات وماسك ورق العلاج بتاعة وهيعمل الحبتين علينا – قمت منفض وضارب عينى تانى على الموبايل وكملت اللى بهببة – ببلتث يعنى
واذا بالراجل دة يقرب مننا طحن وانا بقى مستنى منة يرغي فى حوار العلاج و الادوية وابصر اية وما ادرى ايش – اذا بية يفاجئنى بسؤال تانى ويقولنا ممكن الاقاماااات بتعتكوا لو سمحت – اوباااااااااااااااااااااااااا
طبعا رفعت راسي على طول ونفضت للبلتثة وتنحتلة كدة ( وش مبرق ) – واذا بعسكرى واقف خلفة – قشطة جدا – فى عقل بالى – وانا اللى فاكرك شحات
طبعا الشباب تنحوا ( وشوش مبرقة ) – وانا دققت فى ايدة لقيت انة ماسك اقامات ناس تانية – وانا اللى كنت فاكرها اوارق العلاج – ههههههه
عادى جدا – بعد ما فوقنا من الصدمة طلعنا اقامتنا والراجل اتاكد اننا فى السليم – وساعتها دار الحوار دة
المطوع – وين العائلة حقكم ؟
انا – مش معانا عوائل – احنا كنا قاعدين نتعشي لوحدينا
المطوع - ممممم
طب ليش كدة – انتو ما عارفين ان المكان دة للعوائل
انا – لا والله ما عندناش فكرة – بس عادى يعنى – احنا قاعدين فى حالنا
المطوع – عادى !!! حالنا !!! - طب قوم معايا انت وهو
حجازى – طب هو فية اية بس – احنا كدة كدة كنا قايمين – لان احنا اساسا مستنين ناس اصحابنا وهانطلع على الكافى تايم – وبيكلمة وهو عاوج بؤه وبأسلوب فية من الفرفرة حبتين
اه – نسيت اوضح انا حجازى ضارب شعرة جل ونازل بالبنطكور – وعايش اللحظة حبيتين
انا بقي بس فى عقل بالي - الله يخرب بيتك يا حجازى – هو ناقص توصية – دا احنا كدة بقينا قدامة شباب منحل – مقضينا حدائق وكافيهات بدل ما نروح نعتكف فى الجوامع وندعي على اللى كان السبب فى مجينا البلد دى
ربنا يستر بقى

المطوع – كافى تايم !!!! – طب قم قم انت وهو وسابنا ومشي ومعاة الاقامات بتعتنا
.
طبعا بقى ما قولكوش منظر 3 شحوتة واحد منهم بالبنطكور وهما قايمين قدام الحديقة كلها وماشين ورااا الافندى دة – تقريبا كان نفسي الارض تنشق وتبلعنى – ويا ترا مين من الناس الكتير اللى حواليا دى اللى كنت بكلمها بالبلوتوث ومنظرى اية دلوقتى – دا انت كنت خلاص هاخد رقم التليفون
الله يخرب بيتك يا حجازى انت واللى فى بالى – ضيعتوا البوونيه من ايدى
وهوباااا يقابلنا على باب الحديقة الامير بتعهم – الامانة لله كان وشة بشوش مش زى اللى الافندى اللى سحبنا وراة
واجتمع بينا كلنا احنا وغيرنا طبعا من الشباب اللى ممسوك – ويا ابنائي لية ترموا نفسكوا فى المفاتن – وحاولوا بقدر المستطاع تبعدوا عن الاماكن اللى فيها تجمعات زى دى – عشان الفتنة – وادينى ادينى من الكلام – حسيت ان احنا غلطنا ودخلنا كابرية الليل – مش مجرد حديقة عامة فيها معظم الحريم منقب والباقى يعينى صايع وكاشف
وشة – هى دى الفتنة !!! – عجبي – يجوا يشوفوا شارع الهرم عندنا
المهم بقى اصلا انا مش مركز هو بيقولنا اية – ودة بسبب الموبايل اللى انا شايلة – لانى لمحت فى ايد اللى ما يتسماش شوية موبيلات مقبوض عليها بتاعة الشباب التانين – وانا كنت ساعتها حاطط نغمة الجهاز للسيدة الفاضلة اليسا – فاتت سنين وانا بسمعك – لعمري فكرت ارزعق
طبعا اخوكوا فى الله واقف على اعصابة خايف التليفون يرن قبل ما المحاضرة دى تنتهى – وياخد بالة اللى ما يتسماش من الحاجة اليسا وينتبة انة ما شيكش على تليفوناتنا – لان لو كان احتك معايا فى الموضوع دة – ما كنش هايحصل طيب – لانة فية صور وفيديوهات شخصية – ولو تربست معاه – هتقفل معايا وهيبقى الصدام جامد – ويمكن يكون فيها خناقة واللى يحصل يحصل – ولو توصل للترحيل – عليا وعلى اعدائي
المهم - اخوكوم لسة واقف مش مركز فى اى كلام ولا اى حاجة – كل اللى شاغل بالة حاجتين – رنة الموبايل ومنظرى قدام الموزة اللى كنت بكلمها- هههههه
اة ة ة – اووووف – يارب نخلص


والحمد الله خلصت الجلسة اللى كانت على باب الحديقة – عشان اللى ما شفش من جوة الحديقة يشوف من برة – فضيحة بجلاجل يعنى
ينهى كلامة امير الجماعة بانة خلاص مش عاوز يشوفنا فى الحديقة دى تانى وانة خلاص عرف اشكالنا – على اساس انة بيكلم عيال صغيرة – حفظ اية ولا اية بس
واستودعكم الله يا اولادى ويلا بقى كل واحد يروح واعطيهم اقاماتهم يا ......................
ولا بلاش
طبعا اخدنا اقامتنا من هنا وخرجنا برة الجنينة وشنا احمر واصفر وجايب الوان الطيف – وانا أقول للشاب الجديد – نبرت يا ابن الفقرية – اول مرة اشوف هيئة تيجي هنا – وانت معايا يا فقر – انت من طريق يا ابن الحلال وانا من طريق – طبعا وهسترية ضحك مسكتنا كلنا لغاية ما دمعنا من زهول الموقف واللى بيحصل دة بجد ولا تهريج – ولا دى الكاميرا الخفية – ولا طاش ماطاش – ولا اية بالظبط
وانا عمال اضحك على منظرى وزمان الموزة كدة فطسانة على نفسها من الضحك عليا – والضحك والهرتلة اللى حصلت دى فضلت معانا حبة كتير – دا حتى احنا مشينا ونسينا ان احنا معانا السيارة واقفة قدام الحديقة
ودى كانت نهاية مرواحى للحديقة

.
بس عاوزين الحقيقة – انا ساعات بيأخدنى الشوق واجازف واروحها برضة – هههههههه
.
كل اللى عاوز افهمة – فتنة اية اللى هانتفتنها من شوية عبيان سودا ومنقبات ومحجبات – واللى منحلة بقى قوى – مبينة شوية من شعرها
فين الفتنة !!!؟ – قولولى انتوا – يمكن انا مش واخد بالى

.

وفى بلاوى تانية والله – بس انا مش عاوز اخرب الدنيا قوى – وانتوا عارفين اصلا انا ما بحبش الرغى
حتى شوفوا البوست صغير اد اية
صدى الصمت بقى



هههههه

.
والسلام عليكم - وربنا ما يوقعكوا فى هيئة




27 comments:

اسكندراني في الغربة said...

يا عم مش قولتلك بلاش اللعب مع الناس دي
يعني لازم كل مرة اروح اطلعك من هناك
انت مبتحرمش دا اسمك بقا محفوظ عدنهم
--------
سيباك من الحاجات الصغيرة دي و احكيلهوم على الكبيرة
علشان انا و انت نترحل معا بعض في كلابوش واحد
سلام

Doba said...

الفتنة فى بلاد العجايب

عنوان انا افتكرت انى هلاقى اليس فى بلاد العجايب مش اللى انت بتحكيه ده

على فكرة البوست صغير جدا كده - مش كنت تتطول شوية - وش متغاظ

انا معاك ان طريقة الاجبار دى سيئة جدا ودى من احد عوامل ان لما بينزل سعوديات مصر ومن وهما فى الطيارة ببيقلعوا النقاب واوقات احجاب كله

اللهم عافينا من التشدد والتبرج
تحياتى

هبة

Desert cat said...

انا اتحكا لى كتير اوى عن الهيئة دى وافعالها
وحاجات تانية اصل معظم العائلة عندى فى السعودية ومن فترات طويله تعدت العشرين سنة
بشوفهم شهر ممكن كل سنة وممكن كل سنتين
لما بقعد بقا قعدة صفا مع اختى الكبيرة او بنات خالى لما بينزلوا جازة يعنى ومش بنلاقى حاجه نرغى فيها يفضلوا يحكوا لى على الهيئة وعلى رحلات الربع فى البر
معلشى بقا استحمل
وبعدين هو انت سديق اسكندرانى فى الغربة ومع بعض فى السعودية سيتى
وانا بقول السعودية منورة ليه
فى انتظار باقى الحكايات ياباشا
احترماتى

Unknown said...

من اعمالكم ههه
ادى اخرت البلتثه
الحرمان وحش
(وش مطلع لسانه)

اسامة يس said...

انا كنت مستمتع بكلامك وبضحك من جوايا الى ان رأيت المقطع رأيت كيف يتصرف هؤلاء الهمج الرعاع ... بذمتك دول مؤمنين ولا في قلبوهم رحمة ... مين ادلهم الوصاية على الناس ... مين اداهم الحق دا .. ايا كان فعل الشباب ... من جعلهم يتحدثون باسم الله ... هذه المجتمعات المخنوقة المكبوته المريضة لن تزيد الا ضلال ... الاسلام دين الحرية ... وربك هوه اللي بيحاسب فقط ...
خالص تحياتي

Echo Of Silence said...

اسكندرانى فى الغربة

حبيب قلبي وزميل الكفااااح دى داوللى واللى خالع بكرة على مصر – مين قدك بقى
المهم
مش عاوزين فضايح يا عم داولي – وخلي الطابق مستور
واوعدك المرة الجاية هنترحل سوا انا وانت – فى طيارة واحدة – هههههه
بيــــــس يا مااااان

Echo Of Silence said...

دوبا

ايش لونك انت الحين ؟
شكل البوست ما عجبكيش بسبب انة صغير حبتين - عموما هاحاول المرة الجاية يكون معقول عن كدة – ههههههه
والحمد الله انك اخذتى بالك من عواقب التشدد والاجبار

تحياتى ليكي

Echo Of Silence said...

قطة الصحراء

منورة المدونة والله
ويا عينى على معظم قرايبك اللى هنا – قلبي معاهم
ما لقوش غير البلد دى ويجوووهاااا
الله يسمحة ابويا – من كل بلاد الدنيا مالقاش غير البلد دى ويجيهااا هو كمااان

بقيت كل ما اتخنق اروح وقولة مالقيتش غير دى – مالها دبي – مالها قطر – ولا مالها اوربا الواسعة – كانت على اايامكوا اسهل من كدة – واهو ساعتها كنا نرتقى ونبقى من العالم الاول ولا حتى التانى – مش نخرج من ثالث الى ثالث – و بغطرة وشماااغ كمان
يلا – اهو نصيبنا كدة – والحمد الله
المهم – سيبك منى
انت عاملة اية فى الصحراء بقى يا قطة !!؟ - ههههههههههه

Echo Of Silence said...

لماضة

بقى كدة - انت فرحانة فيا ولا اية
ما كنتش اتصور ولا اتوقع منك كدة ابدا ( وش بيبكي )- عموما - مش هازعل منك - عشان انت داخلة على امتحانات - وهادعيلك برضة - عشان تعرفى انى ما استهلش اللى بيجرالي

الاصحيح
انت ما بتذكريش لية
قومى ذاكري انت وراكي امتحانات - ( وش مطلع لسانة ) - هههههههههههه

تحياتى

Echo Of Silence said...

اسامة

اشكرك جدا على تعاطفك معايا - وانا عارف انها حاجة تغيظ - بس عاوزك ما تقلقش على اخوك
انا مجننهملك على الاخر - بس للاسف اتلطيط قريب منهم - ومستكين اليومين دول - بس جارى التحضير لجنانهم مرة اخرى -وهفضل كدة لغاية ما انزل واسيب البلد دى ان شاء الله
تحياتى ليك - وبجد ميرسي على الزيارة وعلى تعاطفك معايا

only spot said...

هههههههههههههههه
تصدقوا انتوا فقر اوى
وبعدين فتنه ايه انتوا بيحوق فيكم عبايات والا نقاب دا انت معتقتش وشغال بلتثه يلا من اعمالكم
والله الى اعرفه ان الالتزام بيجى من داخل الانسان حتى لو كان وسط ايه
عموماالله يقويكم على لعبة القط والفار ديه الى انتم عايشنها مع المطوعين
تحياتى

Anonymous said...

ربنا ما يحرمنا من شارع الهرم ولا جامعة الدول ولا الكورنيش

اللهم بارك لنا فى سفهائنا
اللهم أكثر منهم
اللهم بارك لنا فى مززاتنا ومززنا
ولا تحرمنا من اى حاجة فى ارض المحروسة

آآآآآآآآآمين

قال أمر بالمعروف
محدش من الهيئة دى راح عمل جولة فى أروقة القصور الحاكمة أو قصور العائلة المالكة وأجنحتها وغرف نومها؟؟

يخى قطشيعة

أمتثثثثثثثثثم
حكم

Unknown said...

لا الله يسترك
تبت وانبت عن اللماضه
ادعيلى خلى الايام دى تعدى على خير
وبعدين متزقش كده
انا قايمه لوحدى

Echo Of Silence said...

Only Spot

ازيك كدة
والله اللى اعرفة ان الالتزام بيجي من داخل الانسان حتى لو كان وسط اية
هو دة الكلام – يعنى لو عملوا قرووود – برضة اللى عاوز يعمل هايعمل – ودة اللى بيحصل
يبقى يريحوا نفسهم احسن ويريحونا من اشكالهم –
ياريت تدعيلنا بدل ما انت فرحانة فينا كدة - ههههههههههههههه

Echo Of Silence said...

شهـــ شهروزة ــــــروزة

ما شاء الله عليكي بجد – انت على طول ملمسة المواضيع – وفهمتى خنقتى من اية - وانا ما كذبتش لما قولت عليكي قاااااادرة – هههههههههههههههههه
لانك جبتى سيرة اللى انا مش قادر اجيب سيرتهم – وبما انك جامدة ومطلعة على مسخرة الشعوب – فأحب ازودلك معلومتك كمان بأن مش بس قصور الامراء والملوك اللى كدة – لا
دة كمان كل من هو يحمل جنسية تخوف – مثل امريكي او كندى – او بريطانى - الخ الخ - كل الناس دى عايشة حياتها طحن – ومحدش بيعرف يكلمهم – ولا يقدروا يكلموهم كمان
تحياتى ليكي ولدماغك العالية - بس ياريت بلاش حكاية بارك لنا فى سفهائنا
على فكرة - انا موافق على بارك لنا فى موززنا – هههههههههه

Echo Of Silence said...

لماااااضة

انا قولتلك ما تخفيش انا كدة كدة هادعيلك
واذا كان على الزق – فكان لازم – لانك لمضة حبتين وما بتجيش الا بالـ زق – ههههههههه
تحياتى ليكي وربنا يهون عليكي زنقة الامتحانات اللى انتى فيها دى

3ly said...

فلنحى الشرفاء من هم الشرفاء
هؤلاء اللذين يواجهون بشجاعة
و لتخسف الارض الجبناء من هم الجبناء
اه دى شرحها يطول
ناس مؤذية ناس بتستمتع بإهانة غيرها
طيب ليه بتعمل كده
مش عارفين
و طبعا مش حتقف امام من تحب ان تؤذيهم وتقول لهم انا اهو
لا حتئذى من بعيد لبعيد
من خلال وسيط
والمؤذى ربنا ----- حقول
حسبى الله ونعمة الوكيل فيه
وحسابه على الله

وكفاية كده
يا ترى فهمت حضرتك قصدى ايه

3ly said...

إيه يا مان
وحشتنا مابتجيش
مستنيك ومفيش اخبار
معقول كل ده تركيز
لا بجد رد على
مستنيييييييك
يا اما حزعل منك

3ly said...

يا جماعة محدش شاف
Echo of silence

لما تشوفوه إسالوه عن صاحب التعليق من غير معرف اللى فى مدونة شهروزة
هوه حيقول لكم عليه
و عيب احنا فى غربة لازم نخاف من ربنا
وانا عندى اخوات بنات وبخاف عليهم من الناس الوحشة وعلشان ربنا يسترها معانا ولا ايه

Echo Of Silence said...

يا اللى اسمك علي - بما انك عدو - فياريت ما تشرفش المدونة عندى تانى - وخليك فى نفسك - وسيبك من الحركات التعبانة دى -لانى مش فاهم انت بتتكلم عن اية وماعنديش استعداد اوجع دماغى بكلامك - وزى ما قولتلك يا ريت تحل عن ..... دماغى - عشان مش نقصاك بجد

3ly said...

فعلا كفاية عليك كده
عارف ليه
لانك مش حتقدر تعمل كده تانى

Echo Of Silence said...

روح العب بعيد يا شاطر - وما تجيش هنا تانى

مريم said...

مش معقول
كل ده عشان كنتوا قاعدين فى الجونينة
ههههههههههههههههههههه
دى حاجة مسخرة
انا سمعت من صحابى كتير وقليل عن البلد دى
بس حكاية الجونينة دى جديدة
بس والله انت زى السكر

Echo Of Silence said...

مريم

ميرسي على الزيارة الجميلة
وبجد فى بلاااوى كتير هنا - وحاجات فى منتهة الذاذة زى ما انتى شايفة كدة - بس هانعمل - ربنا يصبرنا على اللى احنا فية
تحياتى ليكي

ابو العربى said...

ربنا يكفيك شرهم وتقفيل مخهم امين يارب

bota said...

بجد انا مبطلتش ضحك
ربنا يكفيكم شر غربتكم
ويهدينا كلنا
وانت بس بطل شقاوه

-_- said...

ناس عبيطة اوي